Nieuws

Dela, KPN en Zilveren Kruis Achmea genomineerd voor DDMA Customer Data Award 2019

22 november 2018

OPVALLEND HOOG NIVEAU VAN DATA DRIVEN MARKETING
Amsterdam, 22 november 2018 – Uit de vele inzendingen nomineert de jury KPN, DELA en Zilveren Kruis Achmea als finalisten voor de DDMA Customer Data Award 2019. De genomineerden presenteren hun case in een overvolle Kromhouthal te Amsterdam tijdens de DDMA Data Dag 2019 waar ter plaatse de winnaar wordt onthuld.
De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Het viel de jury op dat de relevantie van data groter dan ooit was, en dan niet de hoeveelheid gebruikte data, maar met name het slim omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met ROI en KPI’s.
“Dit jaar waren er weer veel inzendingen, ieder jaar groeit dat aantal en dat vinden wij een mooi teken van het toenemende belang van Data Driven Marketing”, aldus Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award. “Het is mooi te zien hoe marketeers en organisaties dit jaar nog meer lijken open te staan om te leren van de data en de inzichten die dat oplevert. Het lijkt erop dat de carrière van een marketeer steeds meer een empirische zoektocht wordt waarbij continu naar verbetering wordt gezocht op basis van ‘trial en error”, vervolgt Groenewoud.

De grote groep die het tot de halve finale wist te schoppen bestond uit Rituals, Quality Wellness Resorts, Belfius Bank, PostNL, Coöperatie DELA, Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, Zilveren Kruis Achmea, KPN en Fontum Ventures. DELA, KPN en Zilveren Kruis Achmea wisten de jury echter te overtuigen met een sterke case:

  • DELA: DELA presenteerde een zeer knappe case, waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing.
  • KPN: KPN wist zich te onderscheiden door kritischer naar de beschikbare klantdata te kijken. Hierbij zijn ze tevens in staat geweest om de klanttevredenheid omhoog te krijgen. Zij waren op zoek naar het antwoord op de vraag: ‘Wat zijn nou logische momenten voor ons om de klant een commerciële propositie te doen die ook daadwerkelijk aansluit bij de beleving van de klant?’. Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie.
  • Zilveren Kruis Achmea: De case van Zilveren Kruis Achmea was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen.

De Customer Data Award uitreiking vindt plaats tijdens de DDMA Data Dag (Tickets zijn nog verkrijgbaar online).