Nieuws

Wat kan deelname aan de DDMA Customer Data Award voor je betekenen?

12 april 2021

Oud-winnaars KPN en ANWB aan het woord

De inschrijving voor de DDMA Customer Data Award 2021 is officieel geopend. Op 2 december bekronen we voor de 15e keer de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Hoe bereid je je hier als ambitieuze dataspecialist op voor? Wat kan de award precies voor jou en je organisatie betekenen? In dit interview vertellen voormalig afgevaardigden van oud-winnaars KPN (2019), Mark van der Vlies (inmiddels werkzaam bij ABN AMRO), en ANWB (2020), Emiel Begthel, over hun ervaringen.

“Een goede voorbereiding is het halve werk”

Een goede voorbereiding is het halve werk. Een juiste investering in en timing voor deelname is daarom essentieel wil je een goede kans maken op een nominatie en uiteindelijk de winst, aldus Emiel Begthel. “Bij ANWB hebben we gewacht met onze deelname tot we echt het gevoel hadden dat we voldoende impact maakten en een kans hadden om te winnen. We hebben onze deelname in samenwerking met onze communicatieafdeling voorbereid om zo de onderscheidende punten van onze case zo duidelijk mogelijk weer te geven. Toen we eenmaal genomineerd waren hebben we met het hele team gewerkt aan een goede pitch, inclusief filmpjes.”

Ook oud-winnaar KPN heeft zich goed voorbereid op deelname. Zij hadden het winnen van een prijs zelfs al meegenomen in hun doelstellingen van het project waarmee ze de award uiteindelijk gewonnen hebben, vertelt Mark van der Vlies. “Bij KPN hebben we vóór onze deelname een aantal jaren toegewerkt naar een succesvolle implementatie van de next best action werkwijze. Aan het begin van dat traject hadden we al als doel gesteld om ‘award-winning data-driven marketing’ resultaten te behalen. Deelname aan de DDMA Customer Data Award was daarom een logische stap.”

“Door het samen te doen wordt je aanmelding veel beter én leuker”

Het presenteren van een case is altijd spannend – zeker als er een prestigieuze award mee te winnen valt. In het geval van ANWB misschien nog wel extra spannend omdat het publiek de uitreiking via een live uitzending kon volgen. Begthel: “Het was natuurlijk fantastisch om een nominatie in de wacht te slepen en om een presentatie te mogen geven. Natuurlijk wel spannend, aangezien we echt wilde winnen. Gelukkig konden we de scherpe en kritische vragen van de jury goed beantwoorden. Om aan het einde van de uitzending als winnaar te worden uitgeroepen was echt helemaal fantastisch. Zeker omdat ik wist dat er veel collega’s vanuit huis in spanning meekeken.”

De Customer Data Award win je natuurlijk niet in je eentje. Om een goede kans te maken moet je hele team betrekken. Dat gebeurde ook bij KPN. Van der Vlies: “Het winnen van de Customer Data Award was echt een team effort. We hebben echt als team onze aanmelding voorbereid. Dankzij de betrokkenheid van het hele team was het een groot feest om de award met veel gejuich en gefeest in ontvangst te nemen. Ik raad toekomstige deelnemers ook zeker aan om het samen te doen. Je aanmelding wordt dan zoveel beter, het geeft je energie en het winnen wordt bovendien veel leuker.”

“Winst creëert draagvlak voor je plannen binnen je eigen organisatie”

Het realiseren van steun voor plannen met betrekking tot personalisatie en klantdata is vaak een traag en langzaam proces. Een belangrijk obstakel is het creëren van draagvlak binnen organisaties. De DDMA Customer Data Award kan een goede stimulator zijn om dit draagvlak te creëren. Van der Vlies: “Binnen KPN waren de meesten al bekend met onze plannen voor een next best action werkwijze. Zo’n 3000 werknemers van onder meer onze callcenters en winkels werkten al dagelijks met next best actions. Het winnen van de award heeft ook de laatste sceptici overgehaald om onze werkwijze toe te passen.”

Ook ANWB kon na hun winst op veel steun rekenen, benadrukt Begthel: “Binnen ANWB heeft het de winst – naast veel trots en positieve werksfeer – een breder draagvlak gecreëerd voor onze personalisatie-ambitie om leden op basis van data beter te helpen. Daarnaast leidde het ook tot uitnodigingen om onze case op andere podia te presenteren. Ook heb ik persoonlijk ontzettend veel geleerd en heeft de winst me uiteindelijk een plekje opgeleverd in de jury van de aankomende editie van de Customer Data Award.”

Het moge duidelijk zijn. Deelname aan de DDMA Customer Data Award is een wervelende ervaring en kan je als organisatie, maar ook persoonlijk veel opleveren. Heb jij een mooie klantdatacase in je portfolio? Dien dan nu je case in. Cases kunnen tot en met 3 mei worden ingediend.